lördag 12 april 2008

Mora IK kommer försvinna!








Källa Leksandsif.com
Klicka på länken för större
format på bilden

Sitter nu och har fått lite perspektiv på den förbaskade Kvalserien. Vi klarade inte att gå upp och besvikelsen var ju såklart enorm efter Brynäsmatchen borta. Men trots det var det, som sagt, inte värre än förra året. Nu var man liksom mer förberedd på det tror jag.

I alla fall så gjorde man vad man skulle mot Malmö och slog dom med 5-4 efter sudden. Det hade faktiskt hjälpt Mora men nu gjorde ju inte de vad de skulle och förlorade mot Rögle. Alltså gick Rögle och Brynäs upp i Elitserien. Rögle av alla lag. De hade ju ingen chans sades de ju när serien vände. Man vann båda mötena mot Västerås och låg på samma poäng som Leksand. Folk sa, inklusive jag, att Rögle bara var med för att de var det enda lag som hade spelat mot Västerås två gånger. Men tji fick alla "förståsigpåare" då Rögle vann mot Leksand, Brynäs, Mora och sedan spelade oavgjort mot Malmö och fick då elitserieplatsen. Stort!

Det går bra att vara skadeglad nu när Mora åkte ur högsta serien men om Mora hade vunnit i Ängelholm då hade vi hjälpt dom ännu en gång. Och det hade jag verkligen inte kunnat leva med. En Morasupporter (som råkar vara min bästa vän) har retat och hållt på ända sen Leksand inte klarade av att gå upp. Nu när Mora åkte ur kunde jag vara samma tillbaka men han var stor på sig och tackade för att Leksand gjorde det dom skulle och vann mot Malmö. Stort!

Malmö åkte också ner i Allsvenskan och med deras nybygge blir det världens största arena som inte finns i en högstaliga tror jag. Hyllie Arena kommer rymma runt 12000 åskådare. Jag bara hoppas att det blir som Leksandsklacken sjöng: 11000 tomma platser. Hoppas också att seriepremiären spelas mot Malmö då jag gjort en anmälan till den matchen. (Stor)t (arena)!

***

Nu är det slut på hockeyn men lär också kommentera Mora lite. Alla Morafans skriker nu rätt ut när folk säger att Mora IK är slut. Men jag är av den uppfattningen att jag tror de aldrig kommer ta sig upp i elitserien igen. Ni får säga vad ni vill ni moringar som läser detta men så tror jag. Simons säger att de ska ta sig tillbaka till Elitserien igen direkt men deras ekonomi tror jag kommer tryta snart. Man har snyltat på Elitseriens sponsormarknad så länge nu så att man lever på den numera tror jag. Nu när man hamnar i Allsvenskan är det nog många företag som säger upp sina samarbeten och är inte villiga att sätta in pengar i Mora IK.

Dessutom så kommer det bli en stor spelarflykt från Mora tror jag. Ivan Huml har enligt Robin redan flyttat ut från sin lägenhet i Tomtebo i Mora och fler är på gång att sticka. Anders Bastiansen sägs enligt ryktena också flytta ut från sin lägenhet. Även urmoringen Håkan Bogg har visst tröttnat och sägs tveka på att stanna i ovansiljansklubben. Dessa är för mig obekräftade rykten som jag hört av folk som säger sig veta så det kan vara allt mellan himmel och jord i sanning.

Publiken kommer också förmodligen svika när man hamnar i Allsvenskan. Senast man var i Allsvenskan, 2003/2004, så hade man, trots att man hamnade tvåa i tabellen, ett snitt på dåliga 1044 åskådare. Till kvalet ökade siffrorna markant till 2881 åskådare men man var ändå överlägset sist i publikligan. Smidjegrav byggdes ut och blev FM Mattsson Arena och tog in 4500 åskådare till första Elitseriesäsongen. Då har man gått från nästan fullsatt varje match, runt 4300 i snitt per match ner till 3700 per match på tre säsonger. Den gågna säsongen ökades dock intresset till 3900 åskådare men trots allt så är det inget att skryta om. Kvalseriesnittet ökade till strax över 4000 men ändå så har man inte fullsatt. Trots Leksands dåliga kvalserie så har man haft ett snitt på runt 7300 åskådare och då har man en arena som fyller 7650 personer också. Och då har man också haft en siffra på 6100 åskådare mot Malmö i sista matchen. Tar man bort den matchen så hade man ett snitt på 50 personer under maxgräns vilket är otroligt. Såna åskådarantal kommer Mora aldrig upp till. Att man inte, när man väl byggde ut arenan, byggde en riktig arena med plats för runt 7000 åskådare visar ju att man har inte ekonomi för att hålla sig kvar och nu har man alltså åkt ur. Jag tror att hockeysagan Mora IK kommer dala som ett gäng kraschlandande Rödhökar.

***

I morgon drar jag till Fjollträsk, Brattown, Stockholm - kalla det vad ni vill. Finns det några sådana som läser den här bloggen? Kanske till och med några leksingar från Stockholm. Hoppas jag ser Leksandströjor i Sthlm. Hoppas verkligen.

Kommer vara där två veckor och vet ännu inte om jag har internetuppkoppling. Hoppas på att snylta på ett trådlöst någonstans annars blir det här det sista inlägget på två veckor. Hoppas verkligen ni kan stå ut :)

Over and out!

/#3

2 kommentarer:

Hampus sa...

stockholm - check
leksing - check

Anonym sa...

Samma som Hampus, dubbelcheck.