onsdag 13 februari 2008

Målaren från Falun


Hä va e vintersöndag sôm jä å Päsnils for in te leksandsnorä för te si på hockeyfinaln. Hä va fullsatt i halln å stämninga va på topp. Å nodö på plan då vare ladda. Präcis som e skä va.

Leksand stars, Leksand stars, hä ä pôjkan sôm kan spelå hockey minsann

***

Texten kommer ju självklart från en låt av Peter Carlsson och Gunnar Björs som heter kort och gott Leksand Stars. En riktigt skön låt med dalmål till skillnad från de flesta andra låtar. Riktigt skön låt som sagt. Håller ni med?

***

På tal om dialekter så måste jag säga att Fredrik Lindströms serie Svenska Dialektmysterier är hur härlig som helst. Gillar programmet då han åker från Stockholm till Lima och jämför dialekter. Speciellt hur det speciella u-ljudet kommer till.

***

En riktig töntig artikel hämtas från Sportbladet då man skriver om att Lolo Chanko och Sebastian Castro-Tello träffat David Beckham. Herregud jag har träffat Ed Belfour. När kan jag vänta samtal från Sportbladet? Plus dock är den roliga rubriken: "Bajen, Becks och..." Skön humor i den. För den som inte fattar så har Bajen haft (eller har, har inte hört den på ett tag) en ramsa som går: "Bajen, bärs och rakade brudar".

***

Kung på planen i Elitserien igår var ju ändå HV71:s målvakt Andreas Andersson. Egentligen är han backup för Stefan Liv men fick nu chansen och som han tog den. Falubördige Andersson stod för en assist till HV:s 1-0 mål och sedan satte han 4-0 på egen hand i tom bur från sitt eget mål. Att han sedan höll nollan och att Hv71 vann till slut med 4-0 gjorde ju inte saken sämre.

***

Nu börjar det nästan bli äckligt med alla ansiktskador i NHL den senaste veckan. Först fick Floridas Richard Zednik en skridsko över halsen och blödde rejält. Video här! Riktigt äckligt. Sedan senast inatt så fick Edmontons Ethan Moreau en skridsko nära eller i ansiktet (svårt att bedöma) men klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Men så här brukar det bli. Händer det en gång så går det inte lång tid förrän det händer igen. Det är nästan lite äckligt

***

Helsingborg möter PSV Eindhoven ikväll. Egentligen ska jag inte skriva om rivalerna då jag är Malmöit i fotboll men det är ju kul när det går bra för svenska lag i Europa. Men nu tror jag askungesagan kommer till sitt slut. HIF kommer inte klara av att slå PSV då dom är alldeles för bra.

***

Träning ikväll och jag ska äntligen få se hur bra Robin är. Ska se till att han får sig en tryckare. Haha. Måste fota mitt intresse (vilket är innebandy) också ikväll. Får fixa det innan träningen.

Over and out!

/#3

1 kommentar:

Anonym sa...

Är också Malmöit inom fotbollen. Jag har absolut ingen logisk förklaring till varför, men det har bara alltid varit så.

Gällande träningen igår, så spelade jag under all kritik, mer går att läsa på bloggen.

Sen gällande detta med ansiktsskador inom hockeyn, det händer inrpincip bara i NHL. Varför? Jo, för spelarna där är så "coola" som spelar utan halsskyddet. Många på påstår att det "bara är ivägen". Men dom borde tänka efter lite nu när det hänt så mycket skit, på så kort tid. Kanske är det värt att använda skyddet, istället för att faktiskt spela med sitt liv som insats?...